lördag 27 juli 2013

Jag älskar min Kindle!


För en tid sedan köpte jag en Kindle från Amazon. En Kindle är en läsplatta dit man kan ladda ner böcker från Amazon. Andra läsplattor finns ju även att köpa här i Sverige (t.ex Letto från Adlibris). Men eftersom jag huvudsakligen köper mina böcker på engelska från just Amazon, så valde jag att köpa min läsplatta från dem. Det är nu löjligt enkelt (eller kanske man ska säga farligt enkelt!) att ladda ner en ny e-bok, det räcker med "ett klick" så har jag efter 5 sekunder den nya boken i min hand! 

Innan jag bestämde mig för vilken sorts Kindle jag skulle köpa (det finns nämligen flera olika varianter av Kindle) läste jag på lite om vilka funktioner dom olika läsplattorna har och fastnade tillslut för en av de senaste versionerna som heter Kindle Paperwrite. Skärmen på just denna bygger på en speciell teknik som kallas för e-bläck, som gör att det är som att läsa en vanlig bok eller tidning. Skärmen visar texten i svartvitt och den reflekterar inte solljuset och fungerar utmärkt att ta med sig utomhus. Det är med andra ord inga som helst problem alls att läsa i solljuset!!! Perfekt att ta med sig till stranden! Det här var en av anledningarna till att jag valde att köpa mig en Kindle, eftersom jag så länge irriterats över att det inte gick så bra att läsa mina e-böcker på iPaden när jag är utomhus. 

Jag valde att köpa den version av Kindle Paperwrite som har 3G inkluderat, vilket innebär att jag alltid är uppkopplad mot Amazon, oberoende av var jag befinner mig i världen och inte behöver fundera över att jag måste koppla upp mig mot wifi för att kunna ladda ner en ny bok. Det här visade sig vara ett bra val under vår bilsemester till Italien nu i sommar eftersom hotellen där vi bodde inte alltid hade gratis wifi att tillgå. Min Kindle var alltid automatiskt uppkopplad mot det 3G nät som fanns i det land vi befann oss, utan någon extra kostnad för mig!

Ett fullt laddat batteri sägs räcka i två veckor! Men det lär ju bero på hur mycket man läser kan jag tycka! Jag har nog laddat min Kindle lite oftare än så tror jag, men så har jag läst väldigt många timmar varje dag också. Men oavsett så är det suverän batteritid på denna och det är så skönt att inte behöva oroa sig för att batteriet ska ta slut när man befinner sig i solstolen långt från närmaste eluttag.

Jag köpte min Kindle direkt från Amazon och från beställning till leverans vid min ytterdörr vill jag minnas att det tog ca 4 arbetsdagar. Tullavgifter och fraktkostnad gick på ca 500kr (en extrakostnad som man verkar få räkna med även om man köper sin Kindle via en svensk nätbutik, fast den kostnaden då redan är inbakad i priset. jag undersökte nämligen det alternativet också innan jag slog till). 

Jag är så nöjd med min Kindle och kan varmt rekommendera den, om du som jag köper mycket böcker via Amazon!

Man bör kanske känna till att skärmen blinkar till som hastigast när man bläddrar mellan sidorna. Det här var inget jag kände till innan jag fick den i min hand och jag trodde att det här skulle vara ett irritationsmoment för mig. Men jag måste säga att jag efter en tids användning insett att jag inte alls längre lägger märke till detta. Blinkandet har jag förstått kommer sig av e-bläcket och hur sidorna laddas upp. Glömde ju att nämna att skärmen är upplyst vilket gör att man kan läsa böckerna med sänglampan släckt också :-)

Här kommer en länk till Amazon för dig som vill läsa lite mer om den här läsplattan! Observera dock att det finns flera olika varianter på just Kindle Paperwrite, t.ex om den ska inkludera 3G eller om du tycker att det räcker att den har wifi, om den ska visa reklam i viloläget eller inte. Vilka val du gör påverkar så klart vad du i slutändan får betala för din Kindle.  
Kindle Paperwhite, 6" High Resolution Display with Built-in Light, Wi-Fi - Includes Special Offers

Tilläggas kan också att det medföljde en usb kabel som jag antar är tänkt att användas för att ladda Kindeln via datorn. Jag har dock inte laddat den så, utan jag använder en strömadapter som jag har till min iPhone så att jag kan ladda via eluttaget i stället.

2 kommentarer:

  1. hej! Jag har funderat på att köpa en kindle med! Men jag undrar om du vet om de andra som är mer "glansiga" i skärmen och är lite större, om dem också går att läsa i solljuset? En kompis till mig har en kindle som är rätt så stor, och man kan koppla upp sig på internet/facebook/youtube etc på och spela spel på den. Men kan man göra detta med paperwhite med? paperwhite ser(tycker jag) väldigt svartvit ut..:S
    MVH
    Tove

    SvaraRadera
  2. Hej Tove! Ber om ursäkt att jag inte har svarat dig tidigare! Paperwhite är nog först och främst "en bok" (fast i ett annat format). Den är väldigt enkel i sin utformning och precis som du säger är den helt svartvit, inga vackra färger, ingen glansig skärm etc. Jag använder den endast för att läsa mina böcker och för det ändamålet är den helt perfekt! Jag kan läsa i alla olika ljus utan problem, den anpassar sig själv om det är mörkt i rummet eller om solen lyser på den. Jag hade inga andra förväntningar på den än att ha den just som en bok eftersom jag använder min Ipad till att surfa osv. Det finns ju en annan sorts Kindle som heter Kindle Fire, det kanske är en sådan din kompis har?

    SvaraRadera